Rekrytering av säljare
Att rekrytera rätt säljare är avgörande för företagets framgång. Great Group hjälper dig med säljrekryteringen för att hitta din nästa stjärna.
VI ÄR PROFFS PÅ SÄLJREKRYTERING
Spara tid och energi
Säkerställ en smidig process
Kompetensutveckling
Tillgång till ett omfattande nätverk
Hur funkar en rekrytering av säljare med Great Group?
Det kanske känns som en enkel fråga men det skiljer sig faktiskt mycket mellan olika byråer och erbjudandena ser rätt olika ut. Något vi gläder oss åt, för självklart är vi lite annorlunda och lite bättre (om du frågar oss).
Så vad innebär en säljrekrytering med oss?
- Vi har en rekryteringsprocess som börjar med ett ofta, långt, innerligt samtal där vi vill veta det mesta om ert bolag, era roller, kulturen, förväntningarna men också vad ni har för möjlighet att ta emot och utbilda en ny kollega.
- Vi vill veta vad som måste finnas på plats och vad som kan få utvecklas över tid hos er nya kollega. Många gånger flyttar vi människor från en trygg anställning till ett nytt äventyr och då vill vi veta vad man faktiskt hamnar i, på riktigt. Ju öppnare samtal desto bättre slutresultat.
Sen kommer vi till rekryteringsannonsen
Vi skriver annonser som i regel sticker ut. Det handlar mer om vad man kommer ha för vardag, vilka kollegor man jobbar med och vilka förväntningar man har på sig, självklart kan vi leverera mer traditionella annonser också. Framtagningen sker alltid i kommunikation med er som letar efter en ny kollega.
Men annonsen är en viktig del för att låta intresserade kandidater få skapa sig en bild av uppdraget och få chans att reflektera över vad det kommer innebära. Vi delar alltid våra annonser på våra personliga LinkedIn-konton på ett attraktivt sätt för att skapa uppmärksamhet kring tjänsten.
Hur rekryterar man säljare -headhunting eller spontant sökande?
Ja, vad är bäst egentligen? Kombinationen är oftast överlägsen. Vårt stora nätverk har oftast lite ess att erbjuda men dessa kandidater har troligen inte planerat att byta jobb och det kan bromsa rekryteringsprocessen en aning, även om det ofta är värt det.
Spontant sökande kandidater ger oss perspektiv och tankar vi kanske inte skulle ha skapat själva. Människor som går i gång på en tjänst kan ofta övertyga oss om att de är värda att träffa. Sen har vi gänget med perfekt matchad kompetens, dessa vill vi självklart inte missa.
Rekryteringsintervjuer är en konst i sig, speciellt säljrekrytering
Här har vi alltid en dialog. Hur känner ni? Vill ni ha hjälp? Vi är gärna med på intervjuerna för att kunna hjälpa till med bedömning och agera som bollplank både under och efter intervjun.
Men har ni en process ni gillar och kan så har vi inga problem att bara agera sammanhållande. Det viktigaste för oss är att intervjun är avspänd och att både ni och kandidaterna känner er bekväma under tiden.
Att ta referenser handlar för oss som rekryteringsbolag om mycket mer än ett samtal med en person som troligen kommer att vara positivt inställd till kandidaten redan från början. Det handlar om att ha en tydlig plan kring vad vi vill veta, vilka varningsflaggor vi eventuellt vill reda ut.
Vi behöver uppfatta vad som sägs mellan raderna och känna av stämningar. För oss är referenstagning genom digitala mallar eller blanketter en no go! Vi jobbar för tight med våra rekryterande bolag för att kunna nöja oss med det.
Ja, ni behöver en plan för att kunna genomföra en vettig onboarding. Men i de flesta fall har er rekryteringspartner redan tackat för sig i den här fasen. Men vi vill istället hjälpa er att komplettera eller implementera en tydlig och schemalagd onboarding.
Det här arbetet gör vi i väntan på vår nya kollega. När denne väl är på plats är vi dessutom kvar och hjälper till med såväl avstämningsmöten som extra stöttning och utbildning. För många gånger behövs det lite extra struktur och uppassning för att man inte ska glömma bort att den nya kollegan är just ny på jobbet.
En heldag med affärsutbildning, vad har det med rekrytering att göra?
- I alla våra rekryteringar ingår det en heldag med utbildning för den nya medarbetaren och dess rekryterande chef eller någon annan kollega som är väl insatt i ert bolag.
- Vi tycker som ni säkert vet att förståelse för vårt bolags affär är viktigt för alla som jobbar på företaget. Då får ni nöjdare kunder som dessutom blir mer lojala. Winwin!
Stöttning och bollplank över tid, minst 10 månader
Oss blir man inte av med så lätt. Vi blir kvar länge och lär känna både bolag och människor vi hinner förstå hur det ser ut innanför fasaden och lär oss vad som fungerar och inte hos er.
Det gör jobbet mycket roligare såklart men det höjer även kvalitén på det vi får leverera. För nästa gång har vi en massa mer kunskap som vi kan dra nytta av, och vi planerar alltid för en nästa gång med våra kunder. Gör man inte det kan man lägga av om du frågar oss!