hUR BLIR MAN EN BRA SÄLJARE?
Hur långt är ett snöre? Frågorna är ungefär lika svåra att svara på
Bli en framgångsrik säljare
Att bli en bra säljare handlar om vad du är beredd att ge. Att jobba med affärer är ett företags viktigaste aktivitet. Men leveransen då tänker kanske du tänker nu? Frågar du oss ingår den i säljet/affären. För ska vi sälja bra, behöver vi utföra alla moment i kedjan med bravur.
Skapa ett intresse
Först måste vi attrahera kunden till oss. Om det är en befintlig kund ska kunden attraheras av att fortsätta jobba med oss. Är det en ny kund behöver de få koll på att vi finns och hur vårt erbjudande skiljer sig från andra leverantörer.
Sen behöver vi se till att få grepp om kundens behov i digital form eller genom möte med kunden. Digital är detta lite klurigt då kunderna är där på ”egen hand” och ni behöver vara väldigt pedagogiska och tydliga. Många gånger är kundernas behov inte identiska med hur de tror att de ser ut. Var nyfikna och frågvisa när ni bekräftar behoven.
Information är A och O för en säljare
Info, info och info! Att vara en bra säljare handlar idag oftast om att låta kunden göra jobbet själv, för det är så de vill ha det! Låt de läsa på och bli experter i era kanaler! Ni ska inspirera och utbilda men det ska finnas tillgängligt när kunden har tid att förkovra sig. Ibland vill de göra det på två röda sekunder och ibland mitt i natten.
Varför ska kunderna välja att göra affärer med just er?
Gör det lätt för kunden att jämföra er med andra bolag i branschen. Se till att det är lätt att förstå vilka fördelar ni levererar. Skapa lättillgängliga referenscase och se till att kunderna förstår vilka ni är och hur ni sköter om era kunder.
När affären väl är i hamn kommer det ett otroligt viktigt moment då vi i regel lämnar över kunderna till vår leveransavdelning. Här är det lätt att missa den förväntansbild som både kund och kollega har skapat sig. Ofta förlitar vi oss på processer och glömmer bort det mänskliga perspektivet.
Hur vill just den här kunden ha det? Är det något speciellt jag behöver tänka på?
Utvärdering / utveckling utveckling när vi väl har utfört affären kommer den kanske viktigaste fasen i hela affären. För nu har vi en kund med åsikter, förhoppningsvis positiva. Detta behöver vi kolla av och se till att kunden oavsett status har fått chansen att uttrycka sina känslor kring affären.
Referenscase
Är kunden väldigt nöjd bör vi skapa ett referenscase som vi kan dela till eventuella nya kunder, är kunden missnöjd behöver vi så klart fånga upp även detta. Här är också läget där vi ska försöka påbörja en ny affär med kunden genom att etablera, inspirera och utbilda kring nya behov.
Svårare än så här är det inte att vara en bra säljare!
Men vi hoppas att du förstår att få affärer är en enmans-show. Du behöver skapa relationer med dina kunder så att du får de insikter och den information du behöver för att lyckas skapa det kunden vill ha, du behöver kollegor som också värdesätter lyckade affärer precis som du.
För varje liten spelare i ert lag behöver samarbeta för att uppnå de resultat som kunderna förväntar sig! Då snackar vi bra affärer och vem är det som gör bra affärer? Jo, bra säljare men det handlar inte om vad som står på visitkortet utan om vårt mindset i hur vi behandlar våra kunder! Frågar ni oss har alla ett ansvar för sälj. Vill du vässa din säljkompetens ytterligare? Kolla in vår säljutbildning!